قاریان قرآن شهرستان دزفول از سال 1300 تاکنون

قاریان قرآن شهرستان دزفول از سال 1300 تاکنون

 

خداوند به قارى قرآن پاداش عظیمى خواهد داد. پیامبراكرم (ص) فرمود: «هر كس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین ، قرآن بخواند ، ثواب فرشتگان و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»(وسایل الشیعه،شیخ حرعاملى،ج6 ،ص 184)

 

قاریان قرآن شهرستان دزفول

 

حاج آقا شیخ آ بهاء …(پیشکسوت مجلس گردان)
سیدحسین آذرنگ

حسن آراسته نیا(مسجد ولی عصر حج)

ناصر اسدمسجدی(مسجد نجفیه)
علیرضا اسفنده(قاری کشوری)
فرشید افشین پور
عبدالحسین امین راد
مهدی ایروانی
عبدالمجید بادمی(مجلس گردان)
محمدمهدی باصداقت
مجتبی باقری
علی بتی
عبدالکریم پاک سیرت

ولی اله پوراحمدی(شهر منتظران)
محمدرضا پوررکنی
… پورصباحیان
میرزا پورکاوه
مسعود ترابی زاده(مجلس گردان)

محمدعلی تملکی
محسن حاجی
حسن جمشیدی مهر
محمدحسین جوکارنژاد
محمدحسین دُرچین

غلامرضا دهقانیانپور(مسجد حضرت مهدی عج جنوبی)

عظیم رشیدالماسی

محمدمهدی رشیدالماسی
میرزاعلی روحانی مهر
مهدی زاهدی
خیرعلی زمانی راد
علی زمانی راد(قاری کشوری)
محمدحسین زمانی راد
عبدالرضا زینبی نژاد(پیشکسوت)
محمد سبزه زاری

عظیم سرافراز

حاج ملا رمضان سرورزاده(پیشکسوت مجلس گردان)
مهدی سفیدزاده
حبیب الله سعد
مهدی سیاف زاده
عبدالرضا شمس آبادی
سید عطاء صافی

محمدحسین صالح بیگی

احمد ضریع زارع
مهدی ضمیری
عبدالحسین طاعی زاده

عبدالرحیم طاهرسقا
منصور ظفری(پیشکسوت)
شیخ محمد عارفی(عارفیان)
سیدمهدی عالمشاه
غلامرضا عباسی

جلیل فتحی نیا
کریم قاسمی
سجاد کمیلی
محسن گل اکبر
… گندمکار(پیشکسوت)
محسن مجیدی راد(آهوزاده)
عظیم محمودزاده
علی معارفی
حاج ملا عبدالحسین معرف زاده(قدیمی ترین مجلس گردان)
سیدمهدی موردگر

سیدعظیم موسوی(مسجد حضرت زینب س)
سیدمصطفی موسوی(مسجد حضرت زینب س)

سیدعزیز موسوی(مسجد حضرت زینب س)

علی مؤیدپور(مسجد امام سجاد ع)
عبدالحسین مؤیدی
سیدهادی نافع
حامد نجاتی
سعید نیکونژاد
محمدرضا یزدان مهر(مجلس گردان)
علیرضا یوسفی کیا

 

قاریان قرآن دوران دفاع مقدس

 

سیدحسین آذرنگ
علیرضا اسفنده
عبدالحسین امین راد
عبدالکریم پاک سیرت
محمدحسین جوکارنژاد
محمدحسین دُرچین
خیرعلی زمانی راد
مهدی سفیدزاده
محسن مجیدی راد(آهوزاده)
عظیم محمودزاده شیرازی
سعید نیکونژاد

 

مسئولین جلسات قران که به درجه شهادت نائل امده اند

 

شهید علیرضا آبستی
شهید کریم اخشم(مسجد زرگران)
شهید حسین بیدخ(مسجد حجت ابن الحسن ع)
شهید فریدون پوردیان
شهید حسین خبری
شهید عبدالزهراء سعد
شهید روح الله سوزنگر(مسجد نجفیه)
شهید محمدحسن شادور

شهید جاویدالاثر حمیدرضا شمیم(از بنیانگذاران جلسه قرائت قرآن مسجد صاحب الزمان عج شمالی)

شهید شیخ غلامرضا شیرزاد(مسجد حصیربافان)

شهید عبدالرحیم شیرمحمدی(از بنیانگذاران جلسه قرائت قرآن مسجد صاحب الزمان عج شمالی)
شهید سیدجمشید صفویان(مسجد امام حسین ع شمالی)
شهید غلامرضا عارفیان(مسجد امام حسن عسکری ع)
شهید سیدمهدی غفاری زارع
شهید … غلام منگری(حسینیه دوازده امامی)

شهید محمود فرزانه(مسجد حصیربافان)
شهید غلامرضا کلاهی(مسجد جامع)
شهید حمید کیانی
شهید مسعود گلال زاده
شهید حمید محمودنژاد
شهید حسین ناجی
شهید عبدالرحمان نصیرباغبان(مسجد نجفیه)

 

قاریان قرآن شهید دوران دفاع مقدس

 

شهید محسن(ایرج) اسماعیلی
شهید عبدالحسین خبری
شهید مسعود خشت چین(محمدخشت چین)

 

شهدای قرآنی مسجد حجت ابن الحسن(ع)

 

حسین براتی
هادی بناپور
محمود پاپی
مهدی پاپی
امین پارساجو
عبدالغفور پورلطفی
محمود تقی نژادیان
مصطفی جلایی
محمد چالی زاده
علی چهارلنگ
محمدحسین خراسانی
حسن راهنورد
محمود راهنورد
احسان زمانی راد
محمد زمانی راد
محمد شادابی نژاد
داوود طاهری
علی عطارروشن
حسین قاسمی
مهدی قصری زاده
احسان کاکادزفولی
محمد کاکادزفولی
حمیدرضا کرملا
عبدالحمید کریم پاپی
مصطفی کریمی
سجاد گودرزی
عباس گودرزی
محمد ماندنی کوتیانی
حسین محرابی
حسین ناصری
محمد وحدت پناه

 

جمع آوری و تنظیم: محمدحسین درچین – مدیر سایت چمدان آبی

 

درجه قاریان از نگاه بزرگان

قاریان قرآن، برحسب خلوص، تدبر، تأثیر پذیری و خضوعشان(نسبت به قرآن) در مراتب و درجات متفاوتی قرار دارند. بزرگان علم اخلاق و عرفان، از جمله ملامحسن فیض کاشانی و ملااحمد نراقی، برای تلاوت کنندگان قرآن، سه درجه و مرتبه در نظر گرفته و متذکر شده اند که یکی از آداب تلاوت، سعی در ترقی و رسیدن به درجات بالاتر است.
مرتبه ی اول: قاری خود را در حالتی تصور کند که گویا در برابر پروردگار ایستاده و به تلاوت قرآن مشغول است، و خدایتعالی به او نظر می کند و کلام او را می شنود. بدیهی است حال چنین بنده ای که خود را در حضور مولا می بیند، حال تضرع و زاری و ناله است.
مرتبه ی دوم: قاری چنان در قلب خود مشاهده نماید که گویا خداوند بزرگ او را مورد الطاف بی پایان خویش قرار داده، و به او امر و نهی می کند.
وظیفه ی قاری در چنین حالت، خوف و شرمساری و سراپا گوش شدن است.
مرتبه ی سوم: قاری حتی ذره ای متوجه خود و تلاوت خود نباشد، و تمام هوش و حواس او متوجه صاحب کلام باشد. به طوری که گویا غرق در مشاهده ی جمال بی همتای اوست.

بهترین مزد و ثواب برای قاریان
قرآن كریم مى فرماید: «إنّ الّذین یتلون كتـب اللّه و أقاموا الصّلوة و أنفقوا ممّا رزقنـهم سرّا و علانیة یرجون تجـرة لن تبور * لیوفیهم اجورهم و یزیدهم من فضله إنّه غفورٌ شكور; (فاطر ، 29و30) كسانى كه كتاب الهى را تلاوت مى كنند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به آنان روزى داده ایم ، پنهان و آشكار انفاق مى كنند ، تجارتى [پر سود] و بى زیان و خالى از كساد را امید دارند. [آنها این اعمال صالح را انجام مى دهند] تا خداوند اجر و پاداش كامل به آنها دهد و از فضلش بر آنها بیفزاید كه او آمرزنده و شكرگزار است.”
از امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ نقل است كه فرمودند: به قاری قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا رو، و آن را به تأنی بخوان همچنان‌كه در دنیا آنرا به تأنی می‌خواندی. همانا عظمت مقام و درجه تو، در آخرین آیه‌ایست كه می‌خوانی
بدیهى است كه منظور از تلاوت در اینجا ، قرائت سطحى و خالى از تفكر و اندیشه نیست ; بلكه خواندنى است كه سرچشمه فكر و اندیشه و در نتیجه عمل صالح باشد . در روایات اسلامى نیز به برخى از پاداش هاى قاریان قرآن اشاره شده، از جمله :خداوند به قارى قرآن پاداش عظیمى خواهد داد. پیامبراكرم (صلی الله علیه وآله ) فرمود: «هر كس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب فرشتگان و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»( وسایل الشیعه، شیخ حرعاملى ، ج 6 ، ص 184)
امام كاظم (علیه السلام ) مى فرماید: «درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قارى قرآن گفته مى شود: بخوان و ] در مراتب بهشت [بالا برو; سپس مى خواند و مقامش بالا مى رود».( وسایل الشیعه ، همان ، ص 187) و ….

مراتب قاریان در روز قیامت
به استناد احادیثی كه در كتاب‌های معتبر ذكر گردیده، در روز قیامت نیز، قاریان قرآن، بر حسب مقدار آیاتی كه تلاوت می‌نمایند، در مراتب و درجات متفاوتی قرار می‌گیرند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «بر شما باد به تلاوت قرآن، زیرا كه درجات بهشت مساوی است با عدد آیات قرآن. و روز قیامت به قاری قرآن گفته می‌شود كه بخوان و بالا برو، و او هر آیه كه می‌خواند یك درجه بالا می‌رود.»
خداوند به قارى قرآن پاداش عظیمى خواهد داد . پیامبراكرم (صلی الله علیه وآله ) فرمود: هر كس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب فرشتگان و انبیا و رسولان را خواهد داشت
از امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ نقل است كه فرمودند: «به قاری قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا رو، و آن را به تأنی بخوان همچنان‌كه در دنیا آنرا به تأنی می‌خواندی. همانا عظمت مقام و درجه تو، در آخرین آیه‌ایست كه می‌خوانی.»[ مجمع البیان، ج 1، ص 30]

دسته‌بندی قاریان قرآن
در روایتی كه از پنجمین امام معصوم حضرت باقر ـ علیه السلام ـ به ما رسیده است، ایشان قاریان قرآن را به سه دسته تقسیم نموده و انگیزه هركدام را بیان فرموده‌اند:
“قاریان قرآن سه دسته‌اند:
اول ـ كسانی كه قرائت قرآن را وسیله امرار معاش و تقرب به ملوك و فزون طلبی نسبت به مردم قرار داده‌اند.
دوم ـ كسانی كه قرآن را می‌خوانند، و فقط حروف آنرا گرفته و حدود آنرا ضایع كرده‌اند. خداوند امثال آنها را زیاد نكند.
سوم ـ كسانی كه قرآن را تلاوت می‌كنند، و با دستورات شفابخش آن، بیماری‌های قلبی و فكری خود را درمان می‌كنند. شب‌ها با تلاوت قرآن مأنوس هستند و روزها در صحنه‌های زندگی از آنها الهام می‌گیرند، و بخاطر انس با قرآن، پهلو از رختخواب ناز تهی می‌كنند. پس خداوند به بركت این گروه از حاملان معارف قرآن، بلا را از اجتماعات دور می‌كند، و به خاطر آنان باران رحمت خود را فرود می‎آورد. بخدا قسم كه این دسته در جامعه، از كبریت احمر كمیاب‌ترند».كافی، جلد دوم

 

منبع: وب سایت چمدان آبی (محمدحسین دُرچین)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *