حسن عباسی دزفولی پیشکسوت ورزش دزفول - استاد ارجمند حسن عباسی دزفولی - حمید شلال نژاد

استاد ارجمند حسن عباسی دزفولی – متولد 1314 دزفول

در این پست با یکی از نام آوران و پیشکسوتان ورزش دزفول آشنا می‌شویم.

 استاد ارجمند حسن عباسی دزفولی - حمید شلال نژاد

استاد حسن عباسی دزفولی – حمید شلال نژاد

سخن از مردی است که اگر تندیس افتخاری، باید درست شود، قطعاً ایشان یکی از آنان است. ورزش را در کنار رودخانه ی زیبای دز در نوجوانی آغاز نمود. روی زمین، ماسه های نرم فراوان می ریخت. در روزگارش نه زورخانه ای بود نه تشک کشتی. به بازار قدیم در دزفول رفت و سفارش ساخت میل و کباده و … را داد و به نوعی ورزش زورخانه ای را با دوستانش بنا نهاد. بعد از مدتی همان جا را محل کشتی قرارداد. خودش عاشق کشتی شد. وقتی شنید شخصی به نام دکتر آهنچی مربی کشتی است و به پادگان دزفول آمده، به آنجا رفت و زیر نظر ایشان فنون کشتی را فرا گرفت. استاد حسن عباسی سالها کشتی گرفت، در مسابقات شرکت کرد و در استان خوزستان و کشور قهرمان شد. بعد از سال ها کشتی، خود پا به عرصه ی مربی گری گذاشت شادروان غلامعلی کبابی از شاگردان ایشان بود. استاد حسن عباسی اعجوبه ای در صحنه ی ورزش بود. شوق فراگیری و علاقه مندی ایشان به ورزش انتهایی نداشت. دومیدانی را نیز تجربه کرد. در پرش سه گام و پرش طول و دهگانه های دومیدانی خوش درخشید و مدال ها گرفت. از دیگر عجایب این مرد بی نظیر عرصه ی ورزش، ورود به ورزش بوکس بود. هوک های چپ وحشتناکش، در میان بوکسورها، دهان به دهان می گشت و صاحب مدال در این رشته نیز شد.

در فوتبال نیز به واسطه ی قدرت خدادادی و فیزیک بدنی قوی، شوت های سنگینی داشت. گاهی در زنگ های ورزش در دبیرستان پهلوی سابق با توپ بسکتبال به سوی دروازه بان ها شوت میزد. با شکل یافتن و برنامه دار شدن ورزش در کشور، رئیس باشگاه تاج در دزفول شد و در این مسئولیت منشأ خدمات بسیار ارزشمندی شد. با توجه به فرهنگی بودن ایشان و مدیریت قوی در دبیرستان های عماد و پهلوی سابق، نقش بسیار زیادی در پرورش استعداد های دانش آموزان در زمینه ی ورزش و مسابقات آموزشگاهها داشت. سال های زیادی با حضور در ورزش دزفول، ایشان را به یک اسطوره ی ورزشی و قابل احترام معرفی می نمودند در سال های بازنشستگی اش، منزل ایشان هنوز محل رفت و آمدهای پیشکسوتان، شاگردان و ورزشکاران این دیار است. استاد حسن عباسی، از دکتر آهنچی و شادروان دکتر سهرابی در سخنانش بسیار نیکو یاد می کند. ایشان فرزندان تحصیل کرده و با استعدادی تحویل جامعه نیز داده است. دکتر عزیزالله عباسی دزفولی فرزند ایشان فوق تخصص ریه از دانشگاه هاروارد در آمریکا و صاحب نظر در این زمینه هستند. دکتر حبیب الله عباسی فرزند دیگر ایشان دکترای برق از دانشگاه صنعتی شریف و نیز مهندس سهراب عباسی مهندس پتروشیمی هستند.

برای این استاد فرهیخته و چهره ی ماندگار فرهنگ و ورزش دزفول، آرزوی سلامتی و تندرستی از درگاه ایزدمنان خواهانیم.

استاد حسن عباسی ورزشکار بوکسور دزفولی

 

راوی: حمید شلال نژاد – فعال فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی دزفول شهریور 1399

منبع: وب سایت چمدان آبی (محمدحسین دُرچین)

8 دیدگاه برای “استاد حسن عباسی دزفولی – پیشکسوت ورزش دزفول”
  1. سلام ناصرناصری نژاد هستم افتخار داشتم که در روستای رومشکان لرستان دوره کارآموزی بهروزی رامگذراندم آقای دکتر عباسی پزشک سپاه بهداشت بودخدمات زیادی به مردم می‌کرد باهمه دوست بودماهم که دانش آموز بودیم دراصل شاگردایشان مارادوست خودمیدانست و کارهای عملی رابه خوب آموزش میدادخداوندنگهدارش باشد همه جوان ومجرد بودیم سالهای۵۸و۵۹بوده بعداز۳۰سال با ایشان تلفنی تماس گرفتم منوباصداشناخت خیلی انسان دوست است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *